søndag 16. mai 2010

Endelig vår

Rett fra vinter til sommer - endelig ble det varme i lufta! En fantastisk dag i Misvær med elvebrus og fuglesang og prikling av salvieplanter ute.
Men det er lite å se i hagen enda, og jeg er veldig spent på hva som har overlevd etter hard barfrost. Men inne i drivhuset vokser det som bare det, og det er bra for jeg var altfor sein med å så i år.


Rosmarin er en Middelhavsplante som ikke greier seg ute hos oss om vinteren, og derfor overvintrer jeg plantene inne i et kjølig rom under vekstlys. Vanskelig å få dem til i kjøkkenvinduet, det blir for vamt og for tørr luft.
Har noen planter jeg ikke høstet av i fjor, og de har velsignet meg med noen søte blekblå blomster nå i vår. Rosmarin lukter vidunderlig og er en av mine favoritturter, ikke minst fordi jeg elsker lammestek!
Rosmarin kan gjerne sås, men vær forberedt på at plantene vokser sent.Ha tålmodighet! Eller kjøp en potte i matbutikken og del den opp i flere planter. Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar